به نام خدا

تأثیر فرآوری دانه ذرت و منابع پروتئینی بر سلامت و رشد گوساله های شیری
نوشته شده توسط: دکتر مرتضی غفاری
ترجمه: حامد شیرزادی(دانشجوی دکتری تغذیه نشخوارکنندگان)

مقدمه

تغذیه گوساله شیری در تضمین سلامت کلی، رشد و بهره وری آتی گوساله بسیار مهم است. از آنجایی که گوساله های تازه متولد شده فاقد شکمبه کاربردی(فعال) هستند، توسعه آن (شکمبه) تا حد زیادی به جیره و تخمیر آن در شکمبه بستگی دارد. انتخاب(نوع) فرآوری غلات و منبع پروتئین می تواند به طور قابل توجهی بر مصرف خوراک، هضم و عملکرد(بازده) رشد تأثیر بگذارد. بحث های در حال پیشرفت و مداومی در مورد استفاده ازانواع فرآوری های ویژه در استارترهای گوساله ها برای افزایش عملکرد رشد گوساله های شیری هست.


هدف
بررسی تاثیرانواع روش های فرآوری دانه ذرت(آسیاب درشت [1]، ورقه شده با بخار[2]) و منابع پروتئینی (کنجاله کلزا[3]، کنجاله کلزا + کنجاله سویا و کنجاله سویا[4]) بر پارامترهای مختلف عملکرد گوساله شیری، از جمله مصرف خوراک، رشد، تخمیر شکمبه، و متابولیت های خون.


روش کار
جمعیت نمونه: 72 گوساله هلشتاین، 3 روزه، با میانگین وزن حدود 39.1 کیلوگرم.
گروه ها: گوساله ها براساس موارد زیر تقسیم بندی شدند
• فرم دانه ذرت: آسیاب شده درشت(CG) , ورقه شده با بخار(SF)
• منبع پروتئین: کنجاله کلزا(CAN)،کنجاله کلزا+کنجاله سویا(CASY)،کنجاله سویا(SOY).

نتایج
o مصرف خوراک و رشد: ترکیب روش فرآوری ذرت و منبع پروتئین اثرات قابل توجهی بر معیارهایی مانند مصرف خوراک اولیه، کل ماده خشک مصرفی (DMI)، وزن بدن، میانگین افزایش روزانه (ADG[5]) و بازده خوراک ([6]FE) داشت. تیمارهای CG-CAN و SF-SOY بیشترین مصرف خوراک و بیشترین مصرف ماده خشک پس از شیرگیری را نشان دادند.
o میانگین افزایش وزن روزانه(ADG): در حالی که فرآوری ذرت به تنهایی بر ADG و FE تأثیری نداشت، بالاترین ADG با ترکیب SF-SOY و CG-CAN مشاهده شد.
o رشد اسکلتی(استخوانی): هیچ تغییر عمده ای در پارامترهای رشد اسکلتی مشاهده نشد. با این حال، گوساله های تغذیه شده با سویا و CASY در مقایسه با گوساله هایی که در طول دوره پیش از شیرگیری با CAN تغذیه شده بودند، طول بدن و ارتفاع جدوگاه بیشتری نشان دادند.
o تخمیر شکمبه: پارامترهای تخمیر شکمبه تا حد زیادی تحت تاثیر تیمارها نبود. با این حال، گوساله های تغذیه شده با CAN نسبت مولی بالاتری از استات را نسبت به گوساله های تغذیه شده با سویا و CASY نشان دادند.
o متابولیت های خون: فرآوری ذرت یا منبع پروتئین هیچ اثر قابل توجهی بر روی غلظت گلوکز، نیتروژن اوره ای خون ([7]BUN) یا β-هیدروکسی بوتیرات (BHB) نداشتند. به جز در موارد استثنا که شامل سطح بالاتر گلوکز خون در تیمار CAN و افزایش BUN در گوساله‌های پیش از شیرگیری و تغذیه شده با SOY، بود. دانه ذرت آسیاب شده(درشت) منجر به غلظت بالاتر BHB در هر دو دوره پیش از شیرگیری و پس از شیرگیری در مقایسه با ذرت ورقه شده با بخار شد.


توصیه به دامداران
بر اساس یافته‌ها، به دامداران توصیه می‌شود برای بهینه‌سازی رشد گوساله، در استارتر گوساله ،کنجاله سویا را با ذرت ورقه‌ شده با بخار مخلوط کنند.

منبع

Jafarpour, M., M. Alikhani, A. Riasi, H. Omidi-Mirzaei, M. Khorvash, and M. H. Ghaffari. “Effects of corn grain processing and protein source on calf performance, rumen fermentation, and blood metabolites.” Scientific Reports 13, no. 1 (2023): 10129.

[1] Coarsely Ground
[2] Steam-Flaked
[3] Canola Meal
[4] Soybean Meal
[5] average daily gain
[6] feed efficiency

  • مدیر سامانه
  • آذر 12, 1402
  • 126 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه